En ny distanskurs på Sommenbygdens folkhögskola ska få deltagaren att våga satsa på sin idé och starta eget företag. ”ENTREPRENÖRSKAP – TESTA DINA IDÉER OCH LÄR DIG GRUNDERNA I DIGITAL MARKNADSFÖRING

Kursen fokuserar främst på att deltagaren ska utveckla och testa sina idéer med andra deltagare och att börja marknadsföra sig och sin idé på sociala kanaler. Ledare för kursen är Hanna Arvidsson som arbetar som Kommunikatör på folkhögskolan, hon har drivit eget företag och upptäckte att det var många frågor som uppstod som kan bli ett hinder för många bra företagsidéer.

”Anledningen till att vi startade den här kursen är att samla allt som behövs för att kunna sätta i gång tankarna och starta eller vidareutveckla sitt företag, jag vet att människor sitter på bra idéer hemma i stugorna och att de drömmer om ett friare liv med hobby, deltids eller heltidsverksamhet som de själva kan styra över.”

Kursen är ett samarbete mellan Sommenbygdens folkhögskola, Tranås United och Science park i Jönköping. Här jobbar Maude Svensson som affärsutvecklare och hon är en av föreläsarna på kursen. Maude har drivit eget inom barn och babyartiklar samt arbetat i hela 13 år på Cheap Monday med kundservice, försäljning och betal- och logistikflöden. Maud har också arbetat på TUC yrkeshögskola. Hon kommer att hjälpa deltagarna att utveckla sina affärsidéer och syna dem i sömmarna.

”Tillsammans hoppas de på en mängd olika företagsidéer och inte är för stort eller för litet. ”Vi hoppas på allt från veganska caféer till odling, konstnärer, hunddagis ja vad som helst egentligen.” Berättar Hanna om vilka som kan gå kursen.

Kursen startar till hösten 2023 och pågår under 15 veckor. Efter kursen är man antingen redo att fortsätta med sin företagsidé eller vidareutveckla den med sin lokala Science park representant.

DistanskursNY KURS ska få drömmare att ta steget ut i entreprenörskapet