Sandra Palmér är kursledare för vår nya kurs ”Hållbar Floristik” som startar våren 2024.  ”Ska vi göra en bukett kanske?” säger Sandra som precis tagit emot mig i sin villaträdgård i Tranås. Hon har fått en burk Bokashilake av mig som togs emot med glädje. ”Åh då vet jag vad jag ska göra när du gått hem, gödsla!” Säger hon med ett stort leende.

Hon leder mig genom trädgården och visar hur hon bäddat in odlingarna i täck som hon malt i sin kompostkvarn. ”Folkhögskola är så fantastisk för jag kan skapa en egen utbildning om man så säger”. Berättar hon medan hon med van hand arbetar med sekatören bland snittblommorna. Hon formar buketten efter arbetets gång i en klassisk spiral. ”Det roligaste är förarbetet med jorden och planteringen” berättar hon och fortsätter. ”Jag blev sjuk för två år sedan och för att distrahera mig själv från symptomen gick jag ut i trädgården och planterade frön. Det blev 200 solrosor det året.” Det blev ett avstamp mot hennes företag ”Sandras Trädgårdsrum”. Hon sökte kursen Entreprenörskap både hos Sommenbygdens folkhögskola och en liknande kurs på en annan skola men även odlingsutbildningar inom grönsaker och floristik.

Nu är hon redo för en ny utmaning ”Jag är engagerad i miljön och den biologiska mångfalden i våra trädgårdar. Mer blommor och mindre gräsmattor!”

Hanna Arvidsson, Sommenbygdens folkhögskola

DistanskursLäkningen blev Sandras affärsidé