Under veckan pågår musikhjälpen i Växjö. Årets tema är ”Ingen ska behöva dö av hunger”. På skolan uppmärksammar vi detta genom flera initiativ från personal och deltagare.

– På E-sport kommer vi att ha en livesändning till förmån till Musikhjälpen. Berättar Louie som är deltagare på Content Creator.
– Vi kommer att ha olika happenings vid olika delmål, beroende på hur mycket vi samlat in. Berättar Wilma som också är en av deltagarna bakom livesändningen, som både hoppas och inter hoppas att skolans bössa kommer upp i 20 000.
– För då ska jag äta surströmming! Säger hon. Om skolans bössa når målet på 50 000 ska deras lärare Abbas Memedov (Magiskaabbas) springa Marathon.
– Han tror nog inte att bössan kommer upp i så mycket pengar, därför kan han lova det. I vanliga fall springer han inte speciellt långt. Berättar Jesper Eriksson som är kursansvarig på E-sport.

Men det är inte skolans enda initiativ för musikhjälpen. I skolans café kommer en julbazaar att äga rum.

-Vi ser det som en möjlighet att göra flera goda gärningar. Säger Peter Helgesson en av medlemmarna i ”gröna gruppen” som står för hållbarhetsarbetet på skolan.
– Man kan både rensa bland sina julprylar hemma, handla hållbara julklappar och allt för en god sak, att ingen ska behöva dö av hunger. Peter som är en fena på pingis har också utmanat deltagarna i en pingisturnering under luciadagen till förmån för Musikhjälpen.
– Först till 11, förloraren swishar 10 kronor eller mer till insamlingen.

Vill du bidra till skolans bössa? Du hittar du den här: Sommenbygdens folkhögskola (musikhjalpen.se)

E-sports livesändning sänds på Twitch torsdag den 14/12 från 18:00. Den ser du här: sommenesport – Twitch

Allmän kursJulbazaar och livesändning för Musikhjälpen