Hela 4 deltagare från skolan är uttagna till Dreamhacks ”Creator hub”. Själva har de blandade känslor inför uttagningen.

”Jag trodde absolut att jag hade minst chans av alla.” säger Robert, som inom gamingvärlden har sitt nickname ”Wizrobgamer”. Han är stolt över sina prestationer under de 2 år som han gått på skolan. ”Jag har fått möjligheten att utveckla mig själv och mitt varumärke.” Tillsammans med Vilma (UnicornPeps), Aya (GouMiHo) och Hampus (Hamatzu) är han en utav de 4 uttagna.

Creator Hub innebär att man som streamer får en plats på Dream Hack med möjlighet att träffa och skapa content tillsammans med besökarna.

”Det söker flera tusen till Creator Hub, men är ca 200 som får platser.” Berättar Hampus som för andra gången fått en plats där.

“Det känns så kul! Det är min 4:e eller 6:e gång jag är med. Jag har glömt bort hur många det är” Säger Vilma och skrattar.

Aya är också, likt Robert uttagen för första gången till Creator Hub och det är också första gången för henne på Dream Hack. Till vardags streamar hon på arabiska till en stor följarskara på ca 100 tusen. ”Det är lättare att bli stor om man riktar sig till en större målgrupp. På arabiska kan jag nå ut till många.” Vad hon kan vänta sig av just Dreamhack vet hon inte än, men det ska bli spännande att få uppleva och se fördelarna av det, berättar hon.

Att det är ett socialt gäng som sitter framför mig är det ingen tvekan om. ”Under pandemin var streamingen inom E-sport min räddning.” Säger Hampus.

Inom streamingvärlden handlar det om att sända live inför följare på framför allt en plattform som heter Twitch när man spelar spel.

”Det är lättare att få en relation med sina följare när man är live, man kan svara på frågor och kommentera det som händer i chatten.” Berättar Vilma, som också är streamer inom Lilmix som också samarbetar med skolan. ”Jag minns fortfarande den första personen som började följa mig.” säger Aya.

Hur tjänar man pengar då? Antingen genom att följare prenumererar, subscribar eller donerar till streamern. Man kan också göra samarbeten.

”Man kan inte förvänta sig att tjäna pengar de första 5 åren.” Berättar Aya som precis börjat få en liten inkomst på sin streaming.

Om utbildningen på Sommenbygdens folkhögskola berättar dem att det är viktigt att träffa likasinnade.

”Att få träffa andra som förstår hur man tänker och kan dela erfarenheter med varandra är så viktigt.” Berättar Vilma.

Dreamhack winter pågår i Jönköping under den 23 – 26 november och är en mässa med lan för alla som älskar spel.

Text och bild: Hanna Arvidsson

NyheterE-sportContent Creators uttagna till Dreamhacks – Creator hub