Det var våren 2023 som skolan var på väg mot en konkurs. För att rädda upp situationen fick skolan säga upp personal och ställa in kurser. Samtidigt valde tidigare rektor att avgå och Matilda Senewiratne som då var biträdande rektor trädde upp på rektorspositionen. Då visste hon inte om hon skulle få driva skolan eller avveckla den. Men nu ser situationen helt annorlunda ut.

Vi började med att gå igenom och granska alla transaktioner skolan haft under perioden 2022–2023. Vi var hårda och sa upp abonnemang, förhandlade avtal och det fanns en del vi kunde avvara. berättar Matilda.

Samtidigt har personalen på skolan jobbat hårt och alla har fått nya arbetsuppgifter, men skolans uppdrag att driva folkbildning har det inte tummats på.

Något vi aldrig kommer att dra ned på är undervisningen, det viktigaste är alltid deltagarna. Hela kollegiet hjälps åt och vi täcker upp för varandra. Själv har jag vikarierat i Svenska till exempel. säger hon och skrattar.

En annan del av framgångskonceptet är uppdragsutbildningar från Aneby, Ydre och Ödeshögs kommuner.

Vi har erbjudit våra medlemskommuner kompetensutveckling för sin personal. Bland annat erbjuder vi svenska för personal inom vård och omsorg. Men också ett projekt inom e-sport och hälsa.

Framtiden ser ljus ut och år 2025 räknar skolan med att gå plus minus noll, vilket är glädjande nyheter som både P4 Jönköping och SVT lokala nyheter har snappat upp.

Lyssna på reportaget i P4 Jönköping

Titta på reportaget i SVT här

NyheterRektorn efter tuffa 2023 – År 2025 är vi plus minus noll