Musiklinjen – Livemusiker

Vår musikutbildning till livemusiker är till för dig som gillar att spela och sjunga tillsammans med andra. Undervisningen är inriktad på konsertverksamhet, gruppspel, spel i många olika musikstilar och eget kreativt skapande.

Vi har inte internat på skolan, istället bor du bra och billigt i egen lägenhet med gångavstånd till skolan. Du slipper dyra internatkostnader och bestämmer när och vad du själv vill äta. Skolans fräscha musiklokaler finns tillgängliga för övning från 07.00-24.00 varje dag, även under lov och helger!

Kursens syfte och innehåll

Livemusiker passar dig som:

• Vill spela tillsammans med andra – varje dag!
  • Vill fördjupa ditt musikaliska kunnande på ditt instrument och sång
  • Vill plugga musik för engagerade lärare i en kreativ miljö
  • Vill lära dig mer om musikteori, gehör, komposition m.m.
  • Vill förbereda dig för att studera vidare på t.ex. musikhögskola

Undervisningen är inriktad mot konserter och turnéer. Vi jobbar med många olika musikstilar – jazz, pop, worldmusic, blues, latinamerikanskt funk och fusion mm. Vi fokuserar  mycket på samspel och precision, improvisation och eget skapande. Under kurstiden deltar du aktivt i olika konserter både på och utanför skolan. Genom olika projekt och konsertredovisningar gör vi massor med spelningar på bland annat restauranger, jazzklubbar, musikpubar, skolor och bibliotek. Vi arrangerar populära livemusik-quiz, konserter och Julshow på Plan B. Vi samarbetar med Kulturskolan i TranåsPlan BJönköpings jazzklubb och Jazzklubben i Aneby i ett flertal projekt under läsåret.

Information om Antagningsprov 2022-2023, läs mer här!

Exempel på ämnen:

• Gruppspel
  • Huvud-/ biinstrument
  • Musikteori, gehör, lyssning/analys
  • Improvisation
  • Gemensam lektion

I kursen ingår att du deltar i skolans gemensamma folkbildningsaktiviteter där Forumtid ingår fem gånger per termin.

Efter avslutad kurs

Vår musikutbildning förbereder dig för att plugga vidare på musikhögskola eller andra musikutbildningar och skapar en bra musikaliskt grund för ditt fortsatta kulturarbete.

Lärare

Magnus Eriksson – gruppspel, blås, lyssning/analys
Magnus är saxofonist, ledare för Linköping Jazz Orchestra samt komponerar och
arrangerar för olika ensembler/genrer.
Kursansvarig musiklinjen, 0725-89 85 20, musik@sommenbygdensfolkhogskola.se

Joakim Sandén – gruppspel, trummor
Joakim är trummis och slagverkare med hjärtat i jazz- och improvisationsmusiken
men frilansar i många skilda ensembler, genrer och stilar.

Matilda Senewiratne – föräldraledig 2021/2022

Jakob Palmborg – gruppspel, gitarr, teori och gehör
Jakob är gitarrist och frilansar i många olika sammanhang och genrer. Jazz, improvisation och komposition är centralt i musicerandet. Utbildad vid Örebro musikhögskola och Malmö musikhögskola.

Allis Brorsson Stihl – gruppspel och sång
Utbildad vid Musikhögskolan i Göteborg. Arbetar även på estetiska programmet i Jönköping
och som frilansande sångerska. Har hjärtat i jazzen, men jobbar i flera genrers och stilar.

Glenn Fransson – gruppspel och bas
Glenn arbetar även på Kulturskolan i Linköping
samt frilansar som basist i flertalet orkestrar och band.

Christian Lindholm– gruppspel, piano/brukspiano och musikhistoria
Christian är pianist och jobbar i många olika genrer som musiker bakom artister samt i olika band.
Han är utbildad vid Musikhögskolan i Örebro och har läst musikvetenskap vid Uppsala universitet.

Kurstyp: Profilkurs
Studietakt: 100%
Längd: 1-2 år
Studienivå(CSN): Gymnasienivå (A2)
Internat: Nej
Kursstart: 17 augusti 2022
Ansökan senast: 18 maj 2022
Antagningsvillkor: Bra instrumentala färdigheter, lite notkunskap och ett genuint intresse för musik och gruppspel. Grundläggande behörighet, treårigt gymnasium eller motsvarande.
Kostnader: All undervisning är kostnadsfri, du betalar 2000 kr/termin varav 500 kr går till din försäkring under skoltiden, studiematerial, kopiering och viss litteratur. Resterande 1500 kr disponerar du i din klass för olika aktiviteter som konserter eller inträde till jazzfestival och studiebesök.
Kursansvarig:

Magnus Eriksson