Historia i Sommenbygd

Hur blev Tranås en stad? Varför har Boxholm en Stenbock i sitt vapen? Finns det en pyramid i Aneby och varför lät en Abbot i Dijon förlägga ett kloster i Ödeshög? Och varför hade Jätten Bule så bråttom att döpa sig?

Vi bor i en fantastisk bygd med mycket historia att upptäcka. Eftersom vår skola, Sommenbygdens folkhögskola, har fem kommuner som huvudmän vill vi erbjuda en djupdykning i vår historia. Vi knyter ihop de här fem kommunerna med vår nationella historia och förflyttar oss i tanken i tid och rum för att lära oss om platser, personer och händelser.

Genom föreläsningar, studiebesök och eget arbete lär vi oss tillsammans om vår spännande bygd. Du kommer få en inblick i hur du söker i arkiv och skriver texter. Vi vill också att du bidrar med din del till historien genom att dokumentera något ur ditt liv, som du kommer redovisa i slutet av kursen.

Kursen pågår under 15 veckor från v.8-v 23. Vi träffas en gång i veckan på tisdagar kl. 12.30-16.30

Du behöver ha lite datavana och tillgång till en dator.

Lokalhistoria från kommunerna Tranås, Boxholm, Ödeshög, Aneby och Ydre genom föreläsningar, studiebesök och eget arbete.

Efter avslutad kurs har du fått en fördjupad kunskap av vår lokalhistoria och du har fått en inblick i hur du söker fakta och skriver texter.

Mikael CarlefyrMikael Carlefyr

E-post

Hej, mitt namn är Mikael Carlefyr och jag har arbetat inom folkbildningen sedan 2012 där jag företrädesvis ägnat mig åt historia och språk. Historia har alltid fascinerat mig som ett tvärvetenskapligt ämne som skär in, i stort sett, allt. Om någonting någonsin kommit till så har det sin alldeles egen historia.

Som historiker intresserar jag mig för en mängd olika epoker och söker ständigt nya ingångar i ämnet. Tidigare har jag undervisat allt från musik- till dräkthistoria och även gjort inhopp som naturhistoriker på skolans kurs för naturguider. Nu har turen äntligen kommit till vår lokalhistoriska skatt och jag är glad att få göra den här kursen tillsammans med er.

Kurstyp: Särskild kurs
Studietakt: 25% deltidsstudier
Längd: 15 veckor
Studienivå(CSN):
Kursstart: VT - 23
Ansökan senast:
Antagningsvillkor: Tillgång till egen dator
Kostnader: 500 kr. Det tillkommer kostnader för resor, eventuella måltider när vi gör studiebesök, och om man vill köpa några böcker.

Caroline Brun

E-post