Skogsguide

DISTANSKURS

Utbilda dig till Skogsguide!

Skogen och naturen är en fantastisk resurs för oss människor som vi inte klarar oss utan! Att leva av och vara verksam i eller att bara njuta av. Att vi mår bra av naturen är det många som håller med om och att fler människor behöver komma ut i naturen, se, uppleva och förstå vilken förutsättning naturen är för våra liv.

Våra skogar och vårt kulturlandskap bär på mycket historia, många spännande berättelser och upplevelser.

Därför behövs kunniga guider som hjälper fler människor att hitta dit och som kan erbjuda kunskaper och positiva upplevelser. Vill du vara med och visa och berätta för dem, föra kunskap och historia vidare? Då ska du söka vår kurs!

Datum för träffarna kommer.

Kursens syfte och innehåll

Den här kursen vänder sig till dig som vill få mer kunskap om hur du kan utveckla dig som guide. Du kanske redan har erfarenheter eller vill prova ett nytt område.

Under fyra helgträffar träffas vi fysiskt och utgår från Sommenbygdens folkhögskola i Tranås. Vi har 2 webbträffar och där emellan läser du på distans och gör dina uppgifter enskilt och i grupp.

Kursinnehåll:

Guideteknik i teori och praktik
I det här ämnet kommer vi jobba med din roll som guide. Ditt ledarskap och vilka egenskaper en bra guide bör ha.
Olika målgrupper har olika behov, hur man kan anpassa sin aktivitet.
Vad är gott bemötande?
Praktisk tillämpning och övning.

Kommunikation och retorik
Hur du kan förmedla ditt budskap och nå fram till en grupp.
Rösten och det talade budskapet.

Friluftsmetodik
Naturen som arbetsplats, vilka krav ställen den på dig?
Äta, sova, gå på toa ute i naturen. Rätt kläder och utrustning.
Hållbar turism. Natur, kultur och historia.

Riskanalys/HLR och första hjälpen
Hur man gör en riskanalys av en aktivitet. Hur man läser deltagarnas förmåga att delta. Väderförhållanden.
Om olyckan är framme, vad gör du? Tillsammans med utbildad personal får du en utbildning i Första hjälpen och HLR.

Lagar o förordningar
Allemansrätten, Naturskydd o miljöhänsyn. Produktsäkerhetslagen. Länsstyrelsen o kommuner.

Karta, kompass och GPS
Genomgång och praktisk övning med karta och kompass.

Planera o genomföra en guidning
Här får du praktiskt planera och genomföra en valfri guidning där du ska visa att du kan använda dina kunskaper från kursen.

Webträffar
Tisdag 21 augusti (kursstart) 18.30-21.00
Tisdag 19 november 18.30-21.00

Helgträff 1
Lördag 24 augusti 10-17
Söndag 25 augusti 09-16

Helgträff 2
Lördag 21 september 10-17
Söndag 22 september 09-16

Helgträff 3
Lördag 19 oktober 10-17
Söndag 20 oktober 09-16

Helgträff 4
Lördag 23 november 10-17
Söndag 24 november 09-16

Efter avslutad kurs

Efter fullgjord och avslutad kurs får du ett intyg.

Kursen ger dig färdigheterna du behöver för uppguidning till Certifierad naturguide.

Lärare

Caroline Brun är född och uppvuxen på landet där ett liv nära naturen var en självklarhet. Att följa årstidernas gång med växter, djur och olika aktiviteter har lagt grunden i mitt liv. Jag har ägnat större delen av mitt liv att arbeta med folkbildning där jag träffat väldigt många trevliga människor. Jag har också jobbat med turism i olika former, allt från bussguide, stadsguide, turistbyråanställd, upplevelseguide till egen företagare. Jag har utbildningar från universitet, folkhögskola och andra aktörer. Under senare år har jag fokuserat på vandringar på tema hälsa, kultur eller lokalhistoria.

Kurstyp: Distanskurs
Studietakt: 25% deltidsstudier
Längd: 15 veckor
Studienivå(CSN): Den här kursen finansieras inte av stadsbidrag och är därmed inte CSN-berättigad.
Internat: Nej
Kursstart: Höstterminen 2024, 26 augusti - 8 december
Ansökan senast: 8 juni 2024
Antagningsvillkor: Minst 18 år. Vid antagningen sammanvägs erfarenhet och andra meriter samt personlig lämplighet genom ett personligt brev som du skickar i samband med ansökan. Utbildningen kräver grundläggande datorvana och tillgång till dator med webbkamera.
Kostnader: 4900 kronor. Kostnad för litteratur tillkommer. Boende under närträffarna ordnar du själv.
Kursansvarig:

Magnus Eriksson