Konsthistoria

Gå en spännande kurs i Konsthistoria i höst! En sammankomst är fyra timmar inklusive fikapaus. Vid varje tillfälle fördelas tiden mellan föreläsning, praktiska övningar och diskussioner. Vi kommer även att göra kortare stadsvandringar och studiebesök.

• Kursens syfte är att få bredare kunskap och insikt i konsthistoria, såväl äldre som nutida. Genom att inkludera praktiska moment i kursen får deltagarna en fördjupad insikt i hur konstnärer i olika epoker arbetat.
  • Syftet är också att alla ska vara delaktiga och dela med sig av egna kunskaper och erfarenheter.
  • Tidigare erfarenhet är inte nödvändig
  • Målet efter avslutad kurs är att deltagarna har fått en större inblick i konstens historia, en kunskap i materiallära och en lust att gå vidare att skapa egna bilder.

Det specifika innehållet i kursen kan ändras efter deltagarnas önskemål och spontana infall. Jag vill lägga stor vikt vid kvinnliga konstnärer under de olika epokerna. Det här är några grundläggande punkter vi kommer att gå igenom:

• Grottmåleriets symbolik, material och metoder
  • Egypten och Greklands konst
  • Den romanska konsten och gotiken
  • Grundering av pannå och äggtempera
  • Parafras
  • Renässansen, den gudomliga geometrin och det gyllene snittet
  • Kroppens proportioner
  • Centralperspektiv
  • Kvinnliga konstnärer under renässansen
  • Barocken och Clair Obscure-måleriet
  • Oljemålning Realismen. Barbizon-skolan och skolan i Worpswede
  • Färglära
  • Impressionism
  • Pastellmålning
  • Fotot och filmens framväxt
  • Kubism, Expressionism, Surrealism
  • Abstrakt expressionism. Fotorealism. Popkonst
  • Samtidskonst

Efter avslutad kurs får du ett kursintyg.

Ledare är Lars-Erik Strand som är bildlärare. Han har skrivit många artiklar om den offentliga konsten i Tranås.

Varmt välkommen till en spännande, bildande höst på Sommenbygdens folkhögskola!

Kurstyp: Särskild kurs
Studietakt:
Längd: 15 tillfällen, måndagar kl. 13.00-17.00
Studienivå(CSN):
Kursstart: Måndag 30 augusti 2021 Tid: kl. 13.00-17.00 Plats: Sommenbygdens folkhögskola på Ydrevägen 13 i Tranås. Avslutas 6 december
Ansökan senast: 23 augusti 2021
Antagningsvillkor: Inga förkunskaper krävs
Kostnader: Serviceavgift 500 kr Materialkostnad max 200 kr Om det finns plats på seniorkurserna Minnesträning och Engelska kan du anmäla dig till dessa kurser också utan extra kostnad.

Caroline Brun
caroline@sommenbygden.se