Dansfilm grundkurs

DISTANSKURS

Vill du förmedla känsla och budskap genom rörelse, dans och performance? Dansfilm är en genre som kombinerar olika konstuttryck som dans, film och musik.  I denna grundkurs på distans får du kunskaper att skapa dansfilm från idé till slutproduktion.

Kursens syfte och innehåll

Samma kvinna rör sig i flera sekvenser i stillbildKursinnehåll:

• Att introducera begreppet dansfilm med hjälp av olika texter och filmexempel.
• Att göra olika serieövningar som syftar till att vägleda arbete inom dansfilm.
• Att skapa en dansfilm med hjälp av en manus, film och redigering.
• Att färdigställa en dansfilm med en löptid på 1-Minut.

Datum för webbträffarna VT 2024:
Kursen ges genom webbträffar varje söndagskväll 18:00-20:30 med start den 4 februari. Deltagarnas projektarbeten visas som en Dansfilmfestival på plats på Sommenbygdens folkhögskola onsdagen den 8/5.

Ämne

Under kursens gång får du praktiska uppgifter som vi analyserar och diskuterar under våra digitala möten. Genom att titta på korta dansfilmer får du inspiration till att skapa ett kollage som du kan använda i ditt projekt.

Du filmar korta filmsekvenser under processen och får feedback. Under kursens får du lära dig hur du redigerar utifrån ett koreografiskt synsätt. Du får utforska genren samtidigt som du lär dig hur man kommunicerar en koreografisk idé som börjar kroppsligt och fortsätter med hjälp av klippning. Du kommer hela tiden att arbeta med din egen skapande process.

Efter avslutad kurs

Efter avslutad kurs och godkända arbetsuppgifter erhåller du ett kursintyg på slutförd kurs.

Lärare

Cyntia Botello

Cyntia brinner för dans, koreografi och pedagogik. Hon har gått på masterprogrammet samtida dansdidaktik som ges på, Stockholms Konstnärliga Högskola, Institutionen för danspedagogik. Cyntia arbetar som danslärare på Balettakademien i Stockholm. Hon är en mångfacetterad konstnär som har samarbetat över konstgränserna i olika projekt med såväl musiker, som poeter och performance konstnärer. Cyntia har arbetat med olika integrationsprojekt i Tranås som tex. community dans. Hon är konstnärlig ledare på ScreenDance Festival i Stockholm. Cyntia har varit stipendiat på producentateljén SITE i Stockholm.

Välkommen till Dansfilm på distans!

Kurstyp: Distanskurs
Studietakt: 25% deltidsstudier
Längd: 15 veckor
Studienivå(CSN): Studiemedel kan du endast få om du läser på minst 50%, t.ex. om du läser två folkhögskolekurser på 25% med samma start- och slutdatum. Tänk på att välja rätt studietid och omfattning när du ansöker.
Internat: Nej
Kursstart: VT 25
Ansökan senast:
Antagningsvillkor: Minst 18 år. Vid antagningen sammanvägs erfarenhet och andra meriter samt personlig lämplighet genom ett personligt brev som du skickar i samband med ansökan. Du behöver en mobil eller kamera för filmning, på den här grundkursen arbetar vi med webbaserade gratisprogram för redigering. Utbildningen kräver grundläggande datorvana och tillgång till dator med webbkamera.
Kostnader: 600 kr. Undervisningen är kostnadsfri men du betalar en serviceavgift på 600 kr. I serviceavgiften ingår kopiering, försäkring, fika, viss litteratur och licens för digital plattform. Kostnad för litteratur kan tillkomma. Resa, lunch och boende i samband med närträffarna ordnar du på egen hand. För att bekräfta samt säkra din plats på utbildningen betalar du in 600 kr, dvs hela serviceavgiften. OBS! Serviceavgiften betalas inte tillbaka efter kursstart.
Kursansvarig:

Magnus Eriksson