Under tisdagen fick alla 8: orna på Ängarydsskolan i Tranås ett besök av Jesper Eriksson (m1klo), kursansvarig på E-sport och Hampus Johansson (Hamatzu), deltagare på utbildningen. Som föreläste om hållbar E-sport samt E-sportslinjen på Sommenbygdens Folkhögskola. Som en del av ett hälsotema som pågår på skolan. Jesper som brinner för att förmedla fördelarna med att spela hållbart delade med sig av sin bakgrund som spelmissbrukare och hur det tog honom in i en destruktiv spiral av dålig sömn, mat och mående och hur han vände den trenden genom att börja förändra sitt liv till en hållbar E-sportare.

”Idag är E-sport en stor arena för investerare att visa upp sina produkter genom sponsring av spelare. Likt en fotbollsspelare eller OS-atlet vill företag veta att de gör en klok investering genom att man satsar på en spelare som mår bra oh håller i längden. Ska du spela en hel turnering behöver du hålla skärpa och fokus länge. Därför laddar vi med bra mat och förbereder smoothies och muslibars istället för choklad och energidryck. Inför en turnering laddar vi upp med sömn, fysisk träning och att spela målmedvetet själva eller i ett lag. En E-sportare vet vad han eller hon ska göra på datorn när hen sätter sig ned. En gamer slänger sig ned framför datorn efter skolan och låter tiden gå och glömmer läxor, mat och fysisk rörelse. Det håller inte i längden.”

Idag är Jesper lärare och ansvarig på E-sportsutbildningen, ordförande i Tranås E-sportsförening samt fotbollsförälder. Efter föreläsningen fick eleverna möjlighet att ställa frågor och testa spel i VR.

Vill du att vi kommer och föreläser på din skola? Kontakta Jesper Eriksson på jesper@sommenbygden.se

NyheterE-sportE-sport föreläser på högstadieskola