AntagningsprovET TILL MUSIKLINJEN består av två olika delar:

a) SPELPROV

På ditt huvudinstrument vill vi att du förbereder minst en fritt vald låt. Du väljer en låt i valfri stil/genre (jazz, fusion, latin, blues, rock, pop osv). Vi vill gärna om möjligt att du improviserar (spelar/sjunger ett solo) i låten.

b) INTERVJU

I samband med ditt antagningsprov passar vi på att göra en intervju med dig. Du har även möjlighet att prata med, och ställa frågor till, skolans lärare och deltagare. I anslutning till intervjun gör vi ett kort teori- och gehörsprov.

HUR VILL DU GÖRA PROVET? – välj själv!

I rådande tider med restriktioner kring Covid-19 väljer du själv hur du vill göra ditt antagningsprov!

1) INSPELNING

Du skickar en videoinspelning till oss (mp4-fil eller länk till Youtube, Onedrive, Googledrive eller motsvarande) där du framför din fritt valda låt. Antingen spelar du tillsammans med ett kompband eller så framför du låten till en kompskiva eller en app i mobil/dator. Är ni flera kompisar som vill göra antagningsprov går det bra att göra provet samtidigt. Senast fredag 30 april vill vi ha din inspelning.

2) KOM TILL OSS PÅ SKOLAN (valfri dag!)

Du väljer en dag/tid som passar dig och kommer till oss i Tranås för ditt antagningsprov. Vi fixar en kompgrupp och förbereder din låt innan du kommer. Valfri dag och tid i vecka 17 och 18 är du välkommen till oss, vi bjuder på fika! Det är ingen gemensam samling och eftersom du väljer en egen dag/tid kommer du inte att träffa några andra än kompgruppen samt ett par lärare. Kom bara om du känner dig helt frisk, annars hittar vi en ny tid!

Ditt antagningsprov hos oss på skolan kan du göra någon av dagarna måndag 26 april-fredag 30 april i vecka 17 samt måndag 3 maj-fredag 7 maj i vecka 18. Vi tar inte ut någon avgift för våra antagningsprov!

ÖVRIG INFORMATION

ANTAGNINGSBESKED

Besked om antagning meddelas via e-post till dig senast två veckor efter antagningsproven. Om du blir antagen bekräftar du din plats på musiklinjen läsåret 2021/2022 genom att betala anmälningsavgiften, för närvarande 1 000 kr. Anmälningsavgiften räknas bort från skolans serviceavgift som är 2 000 kr/termin.

FRÅGOR TILL STUDERANDE PÅ MUSIKLINJEN?

Om du har frågor till våra studerande om hur det är att plugga hos oss på Ensemblemusiker eller behöver hjälp med boende i samband med ditt antagningsprov är du välkommen att höra av dig till våra deltagare: Fredric Ericson, trummor ericsonfredric@gmail.com – Hedda Norberg, saxofon hedda_n@live.se

MAT/FIKA

Vårt café på skolan är inte öppet men om du kommer till oss på skolan bjuder vi på fika.

Välkommen att höra av dig om du har några frågor!

E-post:
musik@sommenbygdensfolkhogskola.se

Telefon: 0725-89 85 20 musik,
0140-659 60 exp

Hemsida:
www.sommenbygdensfolkhogskola.se

Här kan du se en kort film om Ensemblemusiker!

Här kan du se en kort film om Sommenbygdens folkhögskola!

Vår vision är:

”Sommenbygdens folkhögskola – för en hållbar värld
med demokrati, kultur och mångfald”

– ANTAGNINGSPROV TILL MUSIKLINJEN-ENSEMBLEMUSIKER –