fbpx

I ett mysigt inrett rum vid ett runt bord sitter Karin Larsson och Susanne Skårstedt och tittar på stödscheman som de tagit fram för att kunna bistå med struktur och planering till de som behöver. På bordet står en svärdslilja i en zinkkruka och längs med ena väggen finns ett långt skrivbord med enskilda platser med skärmar emellan för att dämpa visuella intryck. I ena hörnet står en gammal sekretär i teak med flera växter på och en soffa med broderade kuddar pryder hörnet bakom. Vi har välkomnats in i ”Rummet” som är en ny satsning på Allmän kurs på Sommenbygdens folkhögskola. I ”Rummet” arbetar man med närvarostöd och anpassningar för att få deltagarna att lyckas med sin studiegång.dekorativ bild

Det kan handla om olika saker, berättar Susanne Skårstedt. Såsom att skolan upplevs som en oroande plats av deltagaren. Då behöver vi arbeta med trygghet, förtroende och en struktur som fungerar. Eller att en deltagare kan behöva en genomgång utav en uppgift tillsammans med mig i en lugn miljö, då är jag först med inne i klassrummet under lärarens genomgång för att sedan komma tillbaka hit med deltagaren för att arbeta med uppgiften.

Vi såg att den här satsningen behövdes på allmän kurs när vi upptäckte att vi hade beredskap för att ge stöd och hjälpa med närvaron men att det saknades en eller flera samordnare som kan följa upp och stötta längs hela vägen, fortsätter Karin Larsson att beskriva varför skolan startat satsningen. Nu kan vi ha startssamtal med nya deltagare, se vad de behöver för att lyckas eller utmanas i sin egen takt och ansvara för att följa upp hela vägen.

Att det är just Karin och Susanne som sitter i ”Rummet” är ingen slump, de studerar båda utöver sina arbeten som lärare till specialpedagoger. Genom att ha möjlighet till att jobba här i rummet samtidigt som våra studier så kan vi dels stötta varandra, dels använda våra tankesätt och kunskaper direkt i praktik.

”Rummet” är bemannat två timmar i början av varje skoldag och två eftermiddagar i veckan. Just att vi är här gör också att vi kan stötta deltagaren så att studierna går framåt. Arbetsdagen i ”Rummet” börjar med att Susanne eller Karin får en närvarorapport av de andra lärarna på Allmän kurs och ringer upp deltagare som saknas. Förvisso är det vuxna människor som går här, men det här är en del av vårt förtroendearbete att vi bryr oss och följer upp. Vi är här för att deltagaren ska lyckas. Ibland kan deltagaren svara i telefon med att ”jag är här och kom för fem minuter sen” och då skrattar vi tillsammans eftersom de redan är på skolan, avslutar Susanne.

Allmän kursI skolans nya satsning ”rummet” får deltagarna hjälpen de behöver för att nå sina mål!