Hundinstruktör

DISTANSKURS

Hund som nosar på upp och nedvända skålar

Drömmer du om att jobba med hundar? Vill du hålla egna hundkurser? Detta är en distanskurs på halvtid med närträffar.

Utbildningens syfte är att ska kunna ha egna hundkurser i ämnena valp-, vardagslydnad, allmänlydnad-, slyngel- och mer inriktade kurser såsom inkallning eller stadga. Du kommer få lära dig mer om hunden som art, olika raser och individuella problemområden.

Hundinstruktörsutbildningen pågår under ett år (ca 40 veckor), på halvtid (50%), på semidistans, där vi har kvällsföreläsningar med liveträning med hund, helgträffar med hundträning och föreläsningar kombinerat med litteraturstudier och inlämningsuppgifter.

Du kommer att läsa på halvtid, vilket innebär att du bör lägga cirka 20 timmar i veckan på de uppgifter som ska lämnas in och den litteratur som ska läsas. Utöver detta är det också flera obligatoriska närträffar (lördag och söndag) på skolan, två på hösten och tre på våren. Hunden får följa med vid vissa tillfällen. Närträffarna innehåller föreläsningar och seminarier, grupparbeten och en del praktisk träning. Medan du hemma läser du kurslitteraturen och lämnar in uppgifter.

Vi utgår ifrån att bedriva en verksamhet som vilar på en evidensbaserad och vetenskaplig grund med LIMA-guiden som grund.

Utbildningen är uppbyggd av 8 block, som har olika teman, bland annat,
hundens språk och beteende, lek, aktivering, inlärning, företagande, berikning, relation och kommunikation.

Delar av utbildningens innehåll;
– Hundens utvecklingsfaser.
– Raskunskap och rasernas tidigare arbete.
– Belöningsutveckling.
– Lek och leken som berikning.
– Berikning.
– Att skriva affärsplan och budget.
– Kursplanering, didaktik och pedagogik.
– Kundhantering.
– Djurskyddslagstiftningen.
– Inlärningsteori.
– Vardagsträning i teori och praktik.
– Allmän hundvård.
– Problemlösning.
– Introduktion till Antrozoologi och hundfilosofi.

Närträffar och kvällsföreläsningar via nätet utgör en viktig del av utbildningen, och dessa är alla obligatoriska.

Datum för helgträffarna:
Datum kommer

Inlämningsuppgifter
Alla block har skriftliga inlämningsuppgifter. Dessa uppgift ser olika ut, beroende på ämne som läses just då. Vi använder oss av också av andra medier än det skrivna ordet, såsom inspelade föreläsningar, podcasts och filmer, och dessa interageras också i de inlämningsuppgifter som är aktuella.

Praktik
Praktik ingår också i utbildningen och detta ordnar deltagaren med själv. Praktikens omfång i timmar för Hundinstruktör ca 40 timmar. Detta är utöver träning av egen eller inlånad hund.

Lärplattform
Vi har mellan närträffarna kontakt via lärplattformen Teams.

Du behöver ha tillgång till kamera för att kunna filma vissa delar av den praktiska träningen du gör tillsammans med din hund.

Helgträff 1
(På skolan utan hund)

lördag 24 augusti 10:00-17:00
Söndag 25 augusti 09:00- 16:00

Helgträff 2
(På skolan utan hund)

Lördag 21 september
Söndag 22 september

Helgträff 3
(På brukshundsklubb med hund)
Lördag 5 april 10:00-17:00
Söndag 6 april 09:00-16:00

Helgträff 4
(På brukshundsklubb med hund)
Lördag 17 maj 10:00-17:00
Söndag 18 maj 09:00-16:00

Kvällsföreläsning 1 onsdag i månaden, 18-21 följande datum: 14/8, 11/9, 9/10, 13/11, 11/12, 8/1, 12/2, 12/3, 9/4, 14/5

Efter genomförd utbildning får du intyg och diplom på utbildningens innehåll.

Utbildningens alla moment är obligatoriska och frånvaro rapporteras till ansvarig lärare (Therese Arvestrand). När utbildningen avslutas kommer du, om du inte skickat in alla uppgifter, att få intyg på de delar som är inlämnade och godkända, men diplom skickas inte ut om inte alla uppgifter är inlämnade. Våra externa föreläsare går ej att komplettera, vid dessa tillfällen är det obligatorisk närvaro.

Therese Arvestrand
Therese är bland annat utbildad instruktör, certifierad hundpsykolog, beteendekonsult och holistisk hundcoach. Hon är medlem i Sveriges Hundföretagare. Hon har sedan 2001 haft egna kurser och utbildningar inom hund, Therese har också erfarenhet av att coacha andra ekipage från nybörjarnivå till elitnivå, och hon har arbetat med massor av olika raser och hundtyper. Hon tränar och tävlar aktivt med sina fyra egna hundar i olika sporter och grenar. Therese har ett företag som heter Arvestrands Djur & Natur AB.

Kurstyp: Profilkurs
Studietakt: 50% (studier på halvfart)
Längd: Två terminer
Studienivå(CSN): Ej studiestödsberättigad
Kursstart: Höstterminen 2024 startar den 14 augusti
Ansökan senast: 8 juni 2024
Antagningsvillkor: Minst 18 år. Det är viktigt att du svarar på frågorna i ansökningsformuläret när du söker via hemsidan. Det utgör underlag för oss när vi gör antagningen. Vi tittar på dina erfarenheter och andra meriter samt personlig lämplighet. Kursen kräver grundläggande datorvana och tillgång till dator med webbkamera eller motsvarande funktion i en mobiltelefon.
Kostnader: Avgift 9 900 kr. Kostnad för litteratur tillkommer. Boende under närträffarna ordnar du själv. Den här kursen finansieras inte av statsbidrag och är inte studiestödsberättigad.

Magnus Eriksson
magnus@sommenbygden.se