De minskade stadsbidragen i kombination med ökade kostnader, minskade intäkter och inflation har tvingat skolan till en omorganisation. Omorganisation av skolan innebär ett minskat kursutbud och därmed en övertalighet i personalgruppen.

”Det är absolut nödvändiga åtgärder att göra för skolans framtid.” säger skolans rektor Caroline Brun.

Fackliga förhandlingar är klara och det rör sig om både lärare och personal på administrationen. Totalt rör det sig om ca 4 heltidstjänster som dras in. Skolan arbetar för att hålla samma goda kvalité och öppnar dörrarna för gamla och nya deltagare i augusti. Detta även med en ny rektor då Caroline Brun har valt att gå vidare till nya uppdrag.

”Jag har gått i tankarna ett tag och nu känns det bra att lämna över till en ny rektor som kan sätta sin prägel på verksamheten.” säger Caroline.

OkategoriseradeNedskärningar på Sommenbygdens folkhögskola