Trädgårdsdesign

DISTANSKURS

Hand som ritar buskar på en planritning

Är du intresserad av trädgårdsdesign och vill lära dig mer om hur du planerar en trädgård på ett bra sätt? Har du en trädgård du vill förnya eller förbättra, eller har du kanske en förvildad trädgård som du vill få bukt med?

Trädgårdsdesign på distans är en inspirerande kurs för alla trädgårdsintresserade och vänder sig till dig med trädgårdsdrömmar, oavsett om du har en egen trädgård eller inte. Efter genomförd kurs har du fått kunskaper i att se helheten i och göra något spännande med din egen trädgård!

Förutom närträffarna, som är på plats på skolan i Tranås, sker undervisningen via vår digitala plattform Teams. Där väljer du själv hur du lägger upp arbetet och när du gör övningarna. I kursen ingår också ett par digitala gruppträffar som schemaläggs tillsammans med deltagarna i respektive grupp.

Trädgårdsdesignens grunder
Målet med kursen är att du ska lära dig trädgårdsdesignens grunder och få verktyg att tillämpa det på en verklig trädgård. Under kursen lär du dig om trädgårdsväxter och planering, att kunna göra en planering av rätt växt på rätt plats, efter färg, form, storlek och odlingsegenskaper.

Idéer och kreativitet i fokus
Se fram emot en inspirerande kurs som sätter fart på dina tankar, idéer och kreativitet! Under workshops, grupparbeten och individuell handledning får du hjälp att färdigställa en egen trädgårdsskiss.

Trädgårdsinspiration
Stilar i trädgården, trädgård med tema, odla din kreativitet och finn din egen trädgårdsstil.

Färg och form i trädgården
Hur designar man med grönt? Vi går igenom hur man arbetar med färg och form i trädgården för att skapa vackra gröna miljöer.

Hitta dina favoritväxter
Vi lär oss om växter som passar i villaträdgårdar, vi går igenom bra och tåliga perenner som är anpassade för olika delar av trädgården.

Jorden
Vi gör jordexperiment och undersöker hur vi på bästa sätt jordförbättrar i trädgården.

Din trädgårdsidé
Idékollage, inspirationsbilder, enkel trädgårdsritning

Datum för närträffarna HT24:
Helgträff 1
Lördag 31/8 10-17
Söndag 1/9 09–16

Helgträff 2
12/10 10-17
13/10 09-16

Två gemensamma digitala handledningspass ingår även under kursen, datum för dessa kommer i samband med kursstart. Dessutom gör varje grupp gemensamma övningar i samband med två digitala gruppmöten, datum och tid bestäms av respektive grupp..

Efter avslutad kurs och godkända arbetsuppgifter erhåller du ett kursintyg på slutförd kurs.

Jag heter Ida Wonlér och det är jag som är kursledare för grundkursen i Trädgårdsdesign. Min resa till trädgårdsarkitekt startade med färg- och formprogrammet vid KalmarIda styr en skottkärra med blommor och undervisar i trädgårdsdesign grundutbildning högskola via textil formgivning på Capellagården, till trädgårdsingenjörsutbildning vid Sveriges Lantbruksuniversitet i Alnarp.

För att lära känna växterna bättre och få förståelse för hur trädgården praktiskt fungerar har jag under flera år arbetat som trädgårdsmästare i Trädgårdsföreningen i Göteborg och i Botaniska trädgården i Uppsala.

Kurstyp: Distanskurs
Studietakt: 25%
Längd: 13 veckor
Studienivå(CSN): Den här kursen finansieras inte av stadsbidrag och är därmed inte CSN-berättigad.
Kursstart: Höstterminen 2024, 31 augusti - 29 november.
Ansökan senast: 8 juni 2024
Antagningsvillkor: Minst 18 år. Vid antagningen sammanvägs erfarenhet och andra meriter samt personlig lämplighet genom ett personligt brev som du skickar i samband med ansökan. Kursen kräver grundläggande datorvana och tillgång till dator med webbkamera eller motsvarande funktion i en mobiltelefon.
Kostnader: Avgift 5 900 kr, kan delbetalas. Kostnad för litteratur tillkommer. Resa, lunch och boende ordnar du själv i samband med närträffarna. För att bekräfta din plats på utbildningen betalar du en anmälningsavgift på 1500kr, som ingår i den totala kursavgiften. Anmälningsavgiften betalas inte tillbaka när du har påbörjat din utbildning.

Magnus Eriksson

Kursledare: