Personlig Utveckling

Funderar du över din plats i samhället och i världen? Vill du studera på folkhögskola? Vill du få ny input i ditt liv/nya kunskaper och fördjupa dig i områden som vardagshälsa, samhällskunskap och olika livsfrågor?

Målet med kursen är att du som deltagare ska ges möjlighet  till personlig utveckling i kombination med ny kunskap och social gemenskap.
Kursen riktar sig till dig som har en bakgrund inom särskola, LSS eller har neuropsykiatriskt funktionshinder eller psykisk ohälsa.

Vi kommer att arbeta med omvärldsförståelse, vardagsnytta/hållbar livsstil, digital kommunikation och kultur. I kursen kommer du få chans att prova på olika uttrycksformer såsom exempelvis musik, bild och rollspel.

Du kommer även ett par timmar i veckan att vara med på skolans Forum där deltagare från övriga kurser blandas och arbetar med teman som demokrati, hållbarhet, mångfald och kultur.

Även viss fysisk aktivitet kommer att ingå.

Fokus ligger på personlig utveckling i en liten grupp där alla ska känna sig trygga.

Kursen går på halvtid, mån – ons och är tvåårig med antagning vartannat år. När du ansökt får du komma till oss på intervju. Kursen är fri från prestationskrav i form av betyg eller prov. Välkommen att söka!

Efter avslutad kurs får du ett intyg.

Tomas Svensson
Emma Moberg
Kerstin Lundbom

Stödperson: Dima Abdul Hamid

Kurstyp: Profilkurs
Studietakt: 50% (studier på halvfart)
Längd: 2 år
Studienivå(CSN): Studiestödsberättigad
Kursstart: 19 augusti 2021
Ansökan senast: 15 april 2021. Du är välkommen med din ansökan!
Antagningsvillkor: Du skall vara minst 18 år.
Kostnader: All undervisning är kostnadsfri men deltagarna betalar en grundavgift på 500 kronor per termin för kollektiva kostnader såsom försäkring och studiematerial. Fika och annan förtäring få du själv bekosta.

Tomas Svensson
tomas@sommenbygden.se